Isadou-Jaw Jaw - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tess Rijn - WaarBenJij.nu Isadou-Jaw Jaw - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tess Rijn - WaarBenJij.nu

Isadou-Jaw Jaw

Blijf op de hoogte en volg Tess

16 Januari 2014 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen weekend ben ik weer op een tripje geweest, deze keer niet 2, maar maar liefst 3 dagen!
Deze trip ging naar Isadau, dit is een 'eilandje' in het binnenland, dus daar moesten we ook per korjaal heen (daar kom ik straks op terug).
Karolien, Sanne en ik dachten alle 3 dat we om kwart voor 8 bij 't Vat moesten zijn, en toen we onderweg waren zei Sanne opeens: Fuck, we moesten Marielle toch ophalen?!. Dus hup de taxichauffeur het adres geven en scheuren maar.
Toen kwamen we om 10 voor 8 bij 't Vat aan, was er geen kip te bekennen, dus wij belden Ruben, bleken we dus een uur te vroeg te zijn.. en wat doe je dan? Even lekker bij 'tVat een sigaret roken en een kop koffie drinken, niet te zuipen, jongens als jullie een lekkere kop koffie willen: Brasserie Jong&Oud!

Na een uur wachten kwam de rest ook aangesloft, en ik denk omdat Ruben ons zo zielig vond, of omdat hij ons gewoon heel gezellig vindt, mochten we in plaats van in de bus, meerijden met hem in zijn Rangerover, super relaxt! En de gids die er bij was: Sergio, wat een super geweldige vent, dikke rasta en een soort van Bob Marley type, hilarisch!
Zo moesten we 3 uur rijden en kwamen we bij ongeveer het eind van de wereld terecht. Het was een soort van haven met allemaal korjalen, dit zijn uitgeholde boomstammen, waar ze een dikke motor opzetten en mee over het water scheuren, een korjaal is ongeveer 15 meter lang.
Dus daar hebben we de spullen uit de bus en de auto uitgeladen en er stonden een paar zwarte mannen om de spullen in de korjaal te zetten.

En zo'n ding gaat hard joh, het is echt heerlijk zo op het water, lekker een sigaret erbij en gaan!
We kwamen onderweg langs allerlei binnenlandse dorpjes, waar vrouwen met bakken op hun hoofd lopen, naakte kinderen aan het poedelen zijn en de afwas wordt gedaan.
Na 3 kwartier varen kwamen we aan bij Isadou, en de omgeving was echt adembenemend! Overal in het water lagen rotsen en er waren stroomversnellingen.
Dus nadat we de spullen naar boven hebben getreind(Ieder een tree, en doorgeven maar), de hutjes hebben verdeeld en de kamers in orde hebben gemaakt zijn we lekker het water ingegaan, Mariell en ik lagen eerst voorin, maar als je daar loslaat wordt je gewoon echt mee gesleurd door het water, en ik ben echt zo'n ei dat loslaat door een of ander insect, dus ik ben op een veiligere plek gaan zitten, wat we uiteindelijk tot 'ons' plekje hebben gedoopt, je kon daar liggen en het water stroomde tegen je aan alsof je in een jacuzzi zit.
Daarna hebben we lekker geluncht met rijst, kouseband (soort van sperzieboon) en pomme (iets van een koolprutje in iets van deeg ofzo), en daarna hadden we weer vrije tijd, maar het regende en ik was super moe dus ik ben even lekker mijn bed ingedoken, en heb geslapen tot het avondeten haha! We aten lekker Sautosoep, en toen werden we door de gidsen bij een geroepen, want ze hadden een 'Anansie' ontdekt. Dus wij de zaklampen bij een geraapt, en toen kwamen we aan, zag ik hem eerst niet. Nou dat beest was niet te missen want dit was een joekel van meer dan 10 cm. Allemaal van die gillende irritante wijven om ons heen, dus die heb ik ook maar even gezegd: Hou even lekker je ***. (We waren gelijk al vriendinnen hahahahahaa).

Daarna hadden we een soort van 'Dansfeestje'. Nou dat was me toch een hilarische bedoeling, want we hadden smiddags al een soort van 'Nepneger' gezien die ook mee was op trip, en die stond me toch te shaken op Single Ladies van Beyonce, hij kende serieus alle dansjes van Beyonce. En daar stond dan zo'n trien bij, en het leek gewoon echt bijna alsof ze gillles de la tourette had, die stond de hele tijd, stap tik, stap tik, en dan heel hard dr hoofd naar de schouder toe, en dan die irritante boblijn van dr over haar hele hoofd.. Nou we hebben wat afgelachen daar.

Wat wel heel vervelend was, was dat er een soort van nepgids mee was geslopen op het korjaal en die was niet meer bij de groep van Ruben weg te slaan, waarschijnlijk uit naar een baan bij Ruben.
Dus na t 'feestje' zaten we bij het kampvuur, zat hij foto's van me te maken, en toen heb ik hem gezegd dat ik wilde dat hij de foto's direct zou verwijderen, hij was wat aan het protesteren, en toen heb ik gezegd dat ik wilde dat hij naast me kwam staan en dat ik wilde zien dat hij de foto's verwijderde, ja weet ik veel wat hij met die foto's gaat doen, niet zo'n lekker gevoel. En uiteindelijk heeft hij dat ook gedaan gelukkig.

De volgende dag hebben we de groep gesplitst, gelukkig hadden wij de leuke Belgen erbij en niet die nepneger en zn chick.
Wij gingen eerst de jungle in met Doris, een rasechte binnenlander die ons uitleg ging geven over bomen en planten, zo heb je dus een plant en die heet de Indianenpiemel, machtig klein plantje hahaha.
Maar ik heb niet zoveel met de jungle, al die vieze beestjes enzo, maar Doris maakte er toch wel een feest van, zo vertelde hij hoe je met een lelieblad een kommetje kunt maken en water ermee uit beekjes kunt drinken die door de jungle heen lopen.

Toen zijn we terug gegaan, en hebben we geluncht en zijn daarna naar Jaw Jaw gegaan, dit moest met korjaal en dat was tof joh, ik mocht voorop en dan is het net alsof je over het water vliegt! Helaas duurde dit maar 5 minuutjes want toen waren we er al.
Wow.. dit was echt wel heel erg heftig.
We kregen een rondleiding door het dorp, en beetje bij beetje komen er meer kinderen bij lopen, de meesten zijn half ongekleed, en de huisjes daar zijn echt primitief, alles zelf gemaakt.
Toen kwamen de kinderen er op om een liedje voor ons te zingen, echt super tof, en mooi ook joh, en ze wilden ook nog wel een dansworkshop geven, maar Sergio heeft tegen ze gezegd dat dat tegen het eind wel beter uit zou komen.
Het meest schokkende vond ik nog wel dat ik vroeg : Wat is de zwaartste straf die hier staat op het misbruiken of verkrachten van kinderen, en het antwoord daarop was: verbanning. Sorry, maar ik heb verhalen gehoord uit het kindertehuis, en die mannen die die kinderen dat aan hebben gedaan mogen echt heel langzaam afgemaakt worden, daar heb ik ook echt een heel naar gevoel aan overgehouden..
Opeens had elk kind van daar een hand te pakken van ons, en ze hadden onze zonnebrillen opgezet, dat vonden ze prachtig natuurlijk. Wat ik minder prachtig vond was dat ik met een meisje van 11 liep, en ze opeens met haar vrije hand mijn borst vastpakte en even begon te voelen. Ik was TOTAAL in shock, wist niet wat ik moest doen, en werd helemaal rood en probeerde haar weg te duwen, maar dat werkte niet, dus Sergio geroepen en die heeft er wat van gezegd. Schrik van mn leven, echt een WHAT THE FUCK momentje.
Maar goed, je weet natuurlijk niet wat de gebruiken en manieren zijn in zo'n dorp.
Toen we weer bij het begin waren, hebben we even gekeken naar doeken en schaaltjes die je kon kopen, en ja ik kon het niet laten, dus ik heb er een eentje gekocht, helemaal handgemaakt. En toen begon de dansworkshop, die kids zijn 6,7,8,9,10,11 jaar, en de kunnen een partij schudden joh, alsof die billen los van hun lichaam zitten. Ze hebben ook geen muziekspeler of iets, nee gewoon klappen, echt een hele mooie ervaring, dus wij ook mee dansen, maar dat zag er vergeleken met hen echt niet uit.

Savonds lekker gegeten, en daarna zijn we met de Belgen gaan kingsen, maar aangezien ik in dit land echt geen zin heb in alcoholische dranken deed ik mee met cola. :D . Na het kingsen zijn we hints gaan doen, en het was echt super hilarisch. Ik was mijn stem de volgende dag ook volledig kwijt, want op zo'n moment lijk ik echt op Ca en dr vriendinnen als ze bij elkaar zitten: Elkaar lekker overschreeuwen hahaha.
De volgende ochtend vroeg op voor ontbijt, maar we zijn daarna weer lekker ons bed ingedoken, waren nog niet helemaal uitgeslapen, heerlijk zo'n relaxte vrije trip!
Ondertussen had de rest een piranha gevangen en toen we wakker waren hebben we het geproefd, en het smaakt echt super lekker!

Daarna hebben we de spullen ingepakt, even een klein momentje voor mezelf gepakt, in gedachten afscheid genomen van deze geweldige plek, wat een geweldige trip was dit. Zoveel indrukken, en ik merkte ook dat ik in tijden niet meer zo heb gelachen en dit me echt een enorme boost heeft gegeven. Mede door mijn nieuwe huisgenootjes en de leukere sfeer thuis, en het beter in mijn vel zitten kan ik met opgeheven hoofd zeggen dat ik mijn tijd hier af maak. Want ik heb er nog eens over nagedacht, dit is een geweldige ervaring, en dit pakt niemand, echt niemand mij meer af.

Ik hoop dat met jullie alles goed gaat, en dat mijn verhalen niet te langdradig zijn haha, ik wil zo graag alles in detail vertellen zodat jullie er allemaal een beetje bij zijn, want stiekem mis ik iedereen wel. Maar ik vind het geweldig jullie reacties te lezen en voel me ontzettend gesteund door jullie allemaal!

Veel liefs
xxx

  • 16 Januari 2014 - 09:14

    Georgia:

    Eindelijk heb ik de tijd om even jou blogs even goed te lezen! Het klinkt allemaal zo leuk en met leuke mensen om je heen! Echt gaaf om alle foto's te zien! Ik ben blij dat je het leuk hebt daar, miss you en snel skypen!! xxx

  • 16 Januari 2014 - 11:55

    Mam:

    Lieve Tess! Wat n prachtige trip en wat fijn dat je door de eerste moeilijke periode bent. Heel veel genieten en nog veel meer van deze leuke verhalen; ook van je werk in t kindertehuis. Xxx mam

  • 16 Januari 2014 - 17:17

    Karin:

    Hey lieve Tess, wat ontzettend leuk om te lezen over je belevenissen, maar vooral ook heel fijn om te horen dat je het nu goed naar je zin hebt en geniet van alle geweldige ervaringen! Liefs van ons!

  • 16 Januari 2014 - 19:07

    Caro:

    Lief kind, wat een geweldig, absoluut niet langdradig, verhaal weer :)! Blij dat je je beter voelt! Lekker genieten schatje! Hou van je! Xxxxx

  • 17 Januari 2014 - 08:06

    Monique:

    Prachtig verhaal! En inderdaad deze ervaring blijft voor altijd! Ga maar lekker door met herinneringen maken en geniet van vandaag! Dikke zoen xx

  • 19 Januari 2014 - 14:07

    Dominique:

    HOi lieve Tess, wat een wederom mooi verhaal en wat fijn dat het hoofd de lucht in gaat en dat je meer kan genieten, want dat is deze reis natuurlijk waard.
    Dikke zoen van ons!

  • 19 Januari 2014 - 16:37

    Papa En Mirjam:

    Ha lieve Tess,
    Wat een leuk verslag zeg; je kan altijd nog schrijfster worden ha, ha.
    Echt hele gave dingen doe je daar in Suriname in je vrije tijd en hopelijk zijn je werkzaamheden ook leuker aan het worden.
    Wat ik ook heel stoer van je vind, is dat je heel goed bezig bent om weerstanden te overwinnen, zoals tijdens die lastige wandeling van en naar de berg; je hebt jezelf over de hobbel getrokken en dat vind ik heel goed van je!
    Hier alles ok met ons en fijn om weer dingen gelezen te hebben van je.
    Trouwens je foto's waren ook heelleuk; marin vond de kaaiman best griezelig!

    Liefs, papa, mirjam en knuffel van marin

  • 21 Januari 2014 - 21:23

    Bernard:

    Dag Tess, prachtig verhaal. Goed te lezen dat je nog even blijft.
    Kan je ook wat vertellen over wat je doet / meemaakt in het kindertehuis? Anders lijkt het alleen maar partytime (zei de oude man ;-))
    Ben benieuwd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tess

Actief sinds 10 Dec. 2013
Verslag gelezen: 701
Totaal aantal bezoekers 7100

Voorgaande reizen:

16 December 2013 - 15 Maart 2014

Tess To The Tropics

Landen bezocht: