Eerste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tess Rijn - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tess Rijn - WaarBenJij.nu

Eerste week

Blijf op de hoogte en volg Tess

20 December 2013 | Suriname, Paramaribo

Nou, ik zit hier nu 5 dagen en het is echt fantastisch weer.
De eerste nacht was afschuwelijk, er lopen hier 2 waakhonden voor de deur en als er iemand langsrijdt of stopt voor ons hek beginnen ze te blaffen alsof hun leven er vanaf hangt. Verder hebben de buren ook nog een stuk of 3 honden dus dat is een feest!
Ook hoor je overal geluiden, buiten hoor je vogels, insecten en auto's langsrijden. En nog wat leuks, als je hier in huis de kraan of douche aanzet (We hebben trouwens alleen koud water hier, ook de douche is koud), komt er een ontzettend hard geluid, wat 15 seconden aanhoudt, dan een minuut stopt en dan weer 15 seconden duurt. Maar ik ben daar nu wel aan gewend.
En ja, dat koude water, nu denken jullie in koud en bibberig Nederland natuurlijk: Wat een ELLENDE! Maar het is hier constant gemiddeld 27 graden, dus ik vind het heerlijk.
Voor de rest ben ik helemaal lek gestoken door muggen, je hebt hier overdag miniscule mugjes die je bijna niet ziet, maar die steken als een gek, en zodra het avond wordt zijn het die muggen die we in Nederland ook kennen, grote zoemende irritante beesten.
Wel heb ik een perfecte klamboe dus op mijn kamer merk je het niet.
Ook is het ontzettend warm op mijn slaapkamer, en de ramen kunnen open, maar dan ben ik bang dat ik in een keer een grote kakkerlak ontdek op mijn kamer, zoals mijn huisgenoten al gehad hebben, dus dan kies ik persoonlijk voor een hete kamer :)
Ik woon samen met 3 andere meiden, en dat gaat tot nu toe prima, we delen de woonkamer en keuken, wel per 2 meiden een eigen koelkast en douche, dus dat scheelt sochtends.
Ik ben gisteren begonnen bij het Kindertehuis Aryadewaker, hier wonen 42 kinderen, de leeftijd varieert tussen de 3 en de 15.
Het was een chaotische dag, het is namelijk vanaf vandaag kerstvakantie en er kwamen allemaal donateurs eten en lekkere dingen brengen, daardoor misten de kinderen hun middag rustuurtje en waren ze moe en daardoor heel druk.
Ook woont er een vrouw van 75, ik hoorde dat ze daar al zit vanaf haar geboorte, dat vond ik best wel even schrikken..
'smiddags heb ik gegeten in het kindertehuis, en ik moet zeggen, dat smaakte dikke prima! Bami en nasi, en daarna kregen we een of ander Surinaams gefrituurd broodje met kruiden en foei, ja dat was goed te doen!
Daarna kregen de kinderen een ijsje, en had een meisje uit het kindertehuis er aan gedacht dat de oude dame boven lag en heeft uit eigen initiatief besloten: goh laat ik haar ook een ijsje brengen, omdat de dame geen tanden heeft, heeft ze het in een bekertje gedaan en gewacht tot het gesmolten was. Aangezien het meisje naar beneden moest zei ik tegen haar:'Ga maar naar beneden, ik geef het haar wel'. Kon ik haar dus gaan voeren, maar ze kwijlde en sprak geen Nederlands dus ik werd er niet heel vrolijk van. Fijn was dan wel weer dat ze me heel dankbaar was.
Gisteravond hebben we met alle meiden pannekoeken gebakken en dat was heel gezellig, de rest is uit geweest maar ik had vanochtend om 8 uur een afspraak met Tjitra, mijn begeleidster hier. Ik krijg namelijk nog een 2e projectje, ik moet in 2 dagen tijd met nog 2 andere meiden een bibliotheek opzetten, (TOF).
Daarna was ik lekker vrij en ik ben nu bezig met mijn Nederlandse blanke huid te veranderen in een halve Surinamer :)
Zondag gaan we met de meiden naar het strand, White beach om precies te zijn, ja kijken jullie maar even op google, (even jaloers maken :D)
Nederland zelf mis ik niet zo, maar wel de lieve mensen om me heen, maar dat jullie zulke lieve reacties sturen doet me erg goed!
Volgende week zaterdag ga ik op mijn eerste trip, namelijk naar Brownsberg, het Brokopondostuwmeer en met kabelbanen door de jungle heen, en daar kijk ik ontzettend naar uit!

  • 20 December 2013 - 21:07

    Halbe:

    Lieve Tess.

    Jouw eerste belevingen in Suriname geeft mij een geweldig dejavu gevoel. Alle geluiden en blaffende honden en niet te vergeten de watervoorziening. Ik wens je een onvergetelijke Kerst en jaarwisseling toe. Toi,toi,toi.X Halbe

  • 21 December 2013 - 15:44

    Hans Oud:

    Mooi verslag!
    Dankjewel.
    Hartelijke Groet,
    Hans.

  • 21 December 2013 - 16:10

    Karin:

    Wat ontzettend leuk om over je belevenissen te lezen! Je schrijft het zo herkenbaar! Ik kijk nu al weer uit naar je volgende verslag! Hele fijne kerst! Geniet van alles! Liefs Ron en Karin

  • 21 December 2013 - 16:37

    Veronie :

    Ik ben stik jaloers! Gelukkig vertel je het wel zo dat ik t precies voor me zie haha! Veel plezier nog meid ! xx

  • 21 December 2013 - 17:55

    Caro:

    Jaaaa wordt ik blij van zuster! Je wordt gemist hoor, maar t maakt veel goed dat je t daar naar je zin hebt! Xxxxz

  • 21 December 2013 - 20:08

    Jeffrey:

    Tess wat een toffe verhalen! Ik zie je daar helemaal zitten hhahah! Stik jaloers dat ben ik in dit vieze koude regenachtige kikkerland! Geniet er nog van tessie!

  • 21 December 2013 - 21:16

    Mignon Van Kalken :

    Lieve Tess, wij hebben jou vandaag ontzettend gemist op de zaak!! Maar als ik deze verslagen lees, doet het mij erg goed dat je het in Suriname zo naar je zin hebt !! Lieve schat we appen snel!!! Dikke kus vanuit de snavel van Emekamp!!!! Mijn ouders zijn achter de kerstkaartjes gekomen!! Je bent er nog noet klaar mee volgens mijn moeder :) tot snel lieverd!!!!

  • 21 December 2013 - 22:46

    Jules:

    Leuk om je verslag te horen!
    Ik mis je wel op het koor!
    Maar verder heel veel plezier!
    Xxxxx Jules

  • 22 December 2013 - 09:43

    Jehudi Van Dijk:

    Hey lieve Tess. Wat goed dat je al zo snel op je gmak bent en van alles aanpakt. Aan de andere kant verwacht ik ook niet anders van je. ;) Hier is alles okee. Ik heb trouwens vorige week heel kort je broer ontmoet. Sietze, Mignon Jeffrey en Nick zijn wat wezen bij de Joffer en daar stond ie achter de bar. Vandaar. Gisteren gratis chocomelk uitgedeeld met Marja. Superleuk. Wel steenkoude voeten aan het eind. Ik wens je een hele fijne tropische kerst! (met sambaballen in de boom). Liefs van jehudi

  • 22 December 2013 - 14:44

    Yvonne En Peter:

    Hoi Tess,
    fijn dat je het naar je zin hebt en natuurlijk mis je al je familie en vrienden, het zou niet oke zijn als het anders was..
    Oma dacht al dat je niet meer in het weeshuis ging werken maar dat klopt dus niet. Je hebt er wat bij gekregen, leuk hoor!
    Tot een volgend bericht
    Liefs

  • 22 December 2013 - 19:48

    Mama:

    Hoi Lieverd,

    Deze week al veel van je gehoord via whapp en Skype, maar zo'n compleet weekverslag is natuurlijk ontzettend leuk om te lezen. Ik ga zo even de Beach opzoeken op Google.

    Hoop dat je went in het Wees- en Oude Oma huis ;]!
    W houden contact! dikke kuz map










  • 23 December 2013 - 01:54

    Nathalie:

    Haai schatje,


    Wat een heerlijk Tess-verhaal dit! Heel fijn dat je het naar je zin hebt, op alle honden&beesten na dan, maar dat heurt erbij! En wat zal die oma blij met je zijn geweest! (:

    Ik ben ongelooflijk jaloers op het feit dat jij lekker met de beentjes in het zonnetje ligt, die is hier alles behalve aanwezig. En die trip klinkt ook niet heel verkeerd.

    Liefje, geniet van alles! Ik kijk uit naar je volgende verhaal (:
    Dikke kus <3

  • 23 December 2013 - 11:11

    Dominique:

    HOi TeSs,
    Fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt!
    Wij wensen jou gezellige kerstdagen met de zon hoog boven je.
    Liefs.

  • 24 December 2013 - 10:41

    Marike:

    Lieve Tess,

    Je bent al aardig ingeburgerd daar zo te horen! Die kleine muggen heten in het Spaans, Marigui, en dat zijn direct ook de groete boosdoeners. Als je op een trip gaat over een rivier of zo, gewoon een lange broek aan, sokken en hoge schoenen, want die jongens zoeken altijd je enkels op. He geniet ervan en ik kijk uit naar het volgende verslag over nieuwe dingen, vriendinnen, weeskinderen en oma's. Liefs, Marike

  • 29 December 2013 - 12:05

    Papa:

    Ha lieve Tess,
    Wat fijn om je belevenissen te lezen; je schrijft het ook lekker beeldend en met gevoel voor humor, maar dat ben je ook ten voeten uit!
    We zijn wat laat met dit berichtje, maar we kregen deze blog gisteravond via Caro.
    Als ik het zo lees ben je redelijk aan het wennen; ik denk dat je erg van dit land en de mensen zal gaan houden en ook heel leuk om te lezen dat je ook al wat projecten en uitstapjes aan het doen bent. Lijkt me ook heel leuk zo'n bibliotheek op te zetten en straks het oerwoud in; super!!!!
    Wij hebben gisteren met Thom, Caro, Martijn en Hynke gezellig gegeten en gedronken; jammer dat Michel niet kon, maar misschien een vlgd. keer.
    Morgen gaan we naar Corrie en Alan oud -en nieuw vieren.
    Lieverd, heel veel plezier in P'ribo en een mooi oud-en nieuw!!
    Dikke knuffel van ons xxxxxx papa, Mirjam , Nathan en Marin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tess

Actief sinds 10 Dec. 2013
Verslag gelezen: 536
Totaal aantal bezoekers 7104

Voorgaande reizen:

16 December 2013 - 15 Maart 2014

Tess To The Tropics

Landen bezocht: